Daltononderwijs

Wij begeleiden onze leerlingen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, trotse en gelukkige mensen met vertrouwen in hun talenten. Daarbij werken we vanuit het Daltononderwijs, geïnspireerd door Helen Parkhurst. Dit principe is gebasseerd op de onderstaande kernwaarden, die bijdragen aan een brede vorming van kinderen.

header afbeelding Daltononderwijs

De vijf kernwaarden van Dalton

Helen Parkhurst vond het belangrijk dat leerlingen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces en veel ruimte krijgen om op hun eigen manier te leren. Op onze school werken kinderen daarom zelfstandig aan taken in een gestructureerde en stimulerende omgeving. De leerkracht begeleidt en ondersteunt hen hierbij. Zo groeien leerlingen niet alleen in kennis, maar ook in persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden. 

Zelfstandigheid

Kinderen willen ontdekken, doelgericht werken en leren zelfstandig problemen op te lossen. Het werken met weektaken is binnen ons onderwijs een middel om hieraan te werken. Om dit effectief te doen, moet de leerkracht de leerlingen goed kennen en taken op maat aanbieden. Zo ontwikkelen kinderen creatief denken, zelfvertrouwen en leren ze beredeneerde keuzes maken.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Vrijheid is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen. Ze krijgen de ruimte om eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te leren dragen, binnen de kaders van leerstof, tijdslimieten en schoolregels. Leerkrachten bieden structuur en begeleiding, zodat kinderen leren om vrijheid op een verantwoorde manier te gebruiken. Zo ontdekken ze niet alleen nieuwe dingen, maar leren ook verantwoordelijkheid te dragen voor hun keuzes, wat bijdraagt aan zelfkennis en zelfinzicht.

Samenwerking

Samenwerking is een fundamentele kernwaarde binnen onze school, ook met mensen die je niet zelf hebt gekozen. Daarom leren wij kinderen op de basisschool hoe ze goed kunnen samenwerken en van elkaar kunnen leren. Ze ontdekken verschillen, luisteren naar elkaar en leren omgaan met teleurstellingen. Dit draagt bij aan hun groei als democratisch burger en versterkt het gevoel van socialisering binnen de school.

Effectiviteit

Effectiviteit betekent doelgericht werken binnen het Daltononderwijs. Leerkrachten geven leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces, waardoor zij hun tijd, middelen en begeleiding optimaal leren inzetten. Door goed klassenmanagement en de juiste materialen te bieden, zorgen we ervoor dat kinderen op een efficiënte manier kunnen leren.

Reflectie

Door te reflecteren helpen we de leerlingen bewust te worden van hun eigen leerproces. Kinderen beoordelen vooraf de moeilijkheidsgraad, benodigde tijd en middelen voor opdrachten. Tijdens en na het werk reflecteren ze op hun werkwijze, op wat ze geleerd hebben en op wat anders had gekund. Deze reflectie helpt bij het opbouwen van zelfstandigheid en samenwerkingsvaardigheden. Ook de leerkracht reflecteert op zijn/haar onderwijs en professioneel handelen en op schoolniveau wordt continu gekeken naar de kwaliteit van het Daltononderwijs.

Meer informatie

Meer informatie over het Daltononderwijs is te vinden op de site van de Nederlandse Dalton Vereniging: www.dalton.nl. Voor een volledig beeld van hoe wij het Daltononderwijs op onze school vormgeven, kunt u hieronder ons Dalton Handboek downloaden.

 

Download

Cookies

Kies hieronder welke diensten u wilt gebruiken en waarvoor wij dan cookies mogen gebruiken.

Functioneel (verplicht)

Deze cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van deze website.
U kunt ze niet uitschakelen omdat de website anders niet correct werkt.

Video's

Afspelen van Youtube en/of Vimeo video's.

Kaarten

Toon van Google maps kaarten (bijvoorbeeld voor het tonen van alle scholen op de kaart).
Cookie instellingen